ההלכות נמסרו ע"י הרה"ג
רבי דוד א. ל. שרייבר שליט"א
מח"ס דיני מגדים וקנין יורה דעה ומו"ץ בבי"ד דהגרמ"ש קליין שליט"א ניתן להשיג במייל gr614196@gmail.com או בפלאפון 050-4116552
ניתן להאזין לשיעורים בהלכות סוכה
וכן לשיעורים בנושאים שונים במערכת 'קול הלשון' 6761* \ 03-6171111 < 1 < 3 < 7 < 53
[1] רמ"א סימן תר"ל ס"ה [2] דין לבוד מהותו שכל ב' מחיצות או מחיצה וגג וכדו' המרוחקות זו מזו עד לג' טפחים נחשבות כמחוברות. בסגירת גג הזזה מחמת גשם וכדו' מצוי שבמשיכת חבל הסגירה הסכך נלחץ ונדחף פנימה, ולפעמים מתרחק ג"ט מהקיר, וכאשר דופן זה היא אחת מג' דפנות לפעמים הסוכה עלולה להפסל, [וגם באופן שהסוכה אינה נפסלת בכך אבל אסור לשבת תחתיו כדין כל אויר יותר מג"ט באמצע הסוכה ] וצריך לשים לב לכך ובפתיחה להחזיר את הסכך למקומו. [ולענין להחזיר הסכך בשבת ויו"ט וע"י גוי תלוי אם כל הסוכה נפסלה או רק מקום אחד, עיין מ"ב סימן תרכ"ו סק"כ כנגד סימן תרל"ז סק"א ולחלק מהפוסקים החילוק הוא האם פשע או שהתקלקל לו אח"כ ויעשה שאלת חכם ואכמ"ל]. [3] ואם יצטרפו כמה אוירים כאלו ויהיו רחוקים ג"ט אחד מהשני, עלול להגיע למצב שפרוץ מרובה ופסול. [4] מאחר ודופן שאינה מגיעה עד לסכך מועיל מדין גוד אסיק, כתב בספר הסוכה שכל שראש המחיצה וחודה אינה ניכרת, יש לחשוש שלא אומרים גוד אסיק, [כדין מחיצות שאינם ניכרות] ולפי"ז כאשר עושים סוכה במרפסת והדופן היא קיר המרפסת [בגובה מטר], וסופו מסתיים במוזאיקה, והמוזאיקה רחבה יותר מהקיר עצמו, כיון שלא ניכר סיום רוחבה האמיתי של הדופן שהרי היא צרה ונכנסת מתחת למוזאיקה, א"א להחשיב שהמחיצה נמשכת ומגיעה עד לסכך. והן אמנם יש לדון בדבריו, [עיין שמ"ה סט"ז, ועדיין שונה משם שאין מחיצה בפועל. וכן יש לדון מאיזה שיעור כבר נחשב אינו ניכר עיין חזו"א סימן ק"ד סק"ו, ובב"מ שע"ד ס"ה ובתו"ש שם סקי"א] אבל כדי לא להכנס לספיקות כדאי לכסות את הצד הפנימי של המוזאיקה באלכסון עד לקיר שתחתיה עם חתיכת בד וכדו' ובכך תחשב הדופן כממשיכה עד למוזאיקה ומסתיימת ברוחב המוזאיקה, וממנה תמשיך לעלות עד לסכך. [5] סימן תר״ל ס״ט, והרע״א שו״ת קמא סימן י״ב. [6] יש להיזהר בזה מאד ולשים לב לכך, כי בחוסר תשומת לב הסוכה יכולה להיראות כשרה למהדרין, ולהיות פסולה לכל הדעות. וכמבואר בסימן תר"ל ס"ט. וגם אם מאחורי המחיצה ישנם קוצים או לכלוך וכדו' המעכבים את המעבר, כל שאינם נחשבים כחלק מהמחיצה אינו מועיל להכשיר את המחיצה. [7] ואין בזה משום תעשה ולא מן העשוי, אף שבשעת הקיפול הסוכה היתה פסולה. [8] יסוד דין עריבן ופרטיו מתבאר בסימן תר"ל ס"ב-ס"ה. ובפמ"ג כתב שפסולו מה"ת, ובחזו"א מסתפק בזה אמנם בכל אופן הוא פוסל בדיעבד ולא קיים מצות סוכה עכ"ל. והן אמנם בחלק מהאופנים יתכן שלדעת המג"א שסובר שאם המקום בפועל סגור ע"י דפנות הסוכה גם אם הסגירה אינה במקום של הכשר הסוכה עצמה אלא מחוצה לה אין חיסרון שהדפנות המכשירות בעצמם אינם מחוברים בעריבן. וביותר לדעת המחבר [בס"ד] מועיל להוריד את החיסרון של עריבן גם כאשר החצר עצמה סגורה בעריבן [ולא בדפנות הסוכה] למרות שהחצר לא מהוה כחלק מהסוכה, אמנם בשעה"צ [סקט"ו] כתב שגם עיקר דינו של המחבר קשה וגם באופן של דינו של המג"א ג"כ צ"ע ולכן יותר מדעת המחבר [שצריך שהמקום עצמו יהיה גדור עריבן למרות שאינו במקום הסוכה עצמה] א"א להקל רק בכה"ג שהסגירה היא מדפנות הסוכה עצמה, וגם בזה עצמו נראה שנדחק. ועוד שהגדרים בהם לדעת המחבר והמג"א מועילים לעריבן אינם ברורים. ולכן כל עוד שהנידון הוא כיצד להכשיר את הסוכה ולהעמידה בצורה שתהיה לכתחילה ראוי ועדיף שיהיה עריבן בצורה שאינה תלויה במחלוקת, ולכן הובאו רק האופנים שצורת העריבן שלהם הוא כראוי לצאת ידי כל הדעות והספיקות. אמנם לענין דיעבד בחלק מהאופנים אפשר להכשיר. גם כאשר משתמשים בעריבן כזה שמועיל לדעת המחבר או המג"א, עדיין יש לדון בכמה פרטים ואופנים לעורר לב המעיין. 1) לדעת המחבר יש לדון האם כל סוכה שבבית או בקומה גבוהה יוכשר גם באופן שדפנות הסוכה אינם עריבן כלל, דמאחר ובמציאות לא בקעי בה הרי"ז כסוכה בחצר גדורה, או שצריך שמה שלא בקעי בה יווצר מחמת מחיצה וגדירה. 2) וכן יש לדון האם נוקטים לחשוש את ב' הצדדים של המחבר והמג"א לחומרא, [וכן נראה בשעה"צ שרק חשש למג"א] באופן שתהיה סגורה אבל רק מחמת מחיצה דינית כגון ע"י צוה"פ או עומ"ר שמצד גדרי עריבן לא מהני, האם לדעת המג"א כדי שלא יצטרכו לעריבן בסוכה עצמה די בכך שהמקום נחשב דינית סגור או צריך שיהיה סגור לפי גדרי דפנות ועריבן, אבל לדעת המחבר לכאורה מאחר ובפועל בקעי בה רבים לא יועיל, למרות שיש כאן מחיצה דינית. 3) ולהיפך באופן שאמנם לא בקעי מצד הסוכה לחוץ אבל רק בגלל שבמציאות קשה לעבור אבל המקום לא סגור מכח דיני וגדרי מחיצה כגון שמאחורי הסוכה יש עצים או גדר חיה וכדו'. האם לפחות לדעת המחבר יועיל להוריד חיסרון של עריבן. 4) באופן שיש הפסק העונה על דיני וגדרי מחיצה המחלק בין הסוכה עצמה לסוף החצר, כגון שיש צוה"פ בין הסוכה להמשך החצר [מצוי במקום שהסוכה היא לפני הכניסה לבנין ומצד השני של הבנין יש חצר הפתוחה או סגורה לחצר אחרת ולבנין עצמו יש לו צורת הפתח] האם מחיצה זו נחשב להפסק ומבדיל שסגירת החצר לא יוכל להחשיב את הסוכה כסגורה כי יש ביניהם גדר מחיצה, או שמאחר ובמציאות בסופו אינו פרוץ מועיל. 5) כאשר בחצר עצמה יש פירצה באמצע החצר מאחורי הסוכה, אבל הצדדים של החצר בעצמה כן מחוברים וסגורים, האם נימא שמאחר ובצדדין של החצר יש עריבן מהני, או דילמא שגם כאשר יש עריבן, [לפחות לדעת המחבר או שהמקום סתום או שיש עריבן בסוכה עצמה] ולכן כל שבפועל יש בחצר פירצה יש לו חיסרון של פרוץ וצריך עריבן בסוכה. [9] כמבואר בביה"ל סימן תר"ל ס"ה ד"ה כי המחיצות. [10] מצוי שהדפנות זזים ומתרחקים בצורה אלכסונית באופן שבזויות שלהם יש מרחק ופירצה יותר מג"ט ונוצר מצב שאין לבוד של עריבן. [11] כמבואר במ"ב סימן תר"ל סקכ"ד - כ"ה. [12] אכן במקרה שמעל צוה"פ של הכניסה יש קיר גבוה י' טפחים יש מקילים שיחשבו הדפנות מחוברות. וכן מצדד הגרשז"א דמאחר ולרוב דיני התורה צורת הפתח נחשבת מחיצה אלא שבסוכה בשיעור דופן העיקרי לא מהני צוה"פ כי אין לה שם דופן, לכן די בעצם מהות מחיצה לבטל את החיסרון של מחיצה תלויה למחיצה שממעל לי', כי נחשב כולה מחיצה, וממילא הדופן י' שמעל הצוה"פ היא זו שתחשב לדופן. [13] חזו"א סימן ע"ה סקי"ד. [14] סק"כ [15] סימן ע"ה סקי"ד. וכן מוכח לשון הריטב"א. מאידך בסוף סקט"ז חזר בו ומסתפק. אבל בשעה"צ סק"כ מוכרח שאי"צ. וע"ע בבכור"י סקכ"ב. - אמנם כאשר יש עומד גמור של ז' וממנו יהיה כמה עמודים של מעקה וכדו' שפחות מג' ועי"ז יתחברו ב' עומדי הז' יתכן שיועיל הלבוד לצרפם לעריבן. [16] עוד יש לדון כאשר המחיצות עצמם עריבן דהיינו שהדפנות מחוברים אבל באותו זוית לא הניח מעליהם סכך במרחק של ג"ט, האם יחשב שהסוכה אינה עריבן [והאם תלוי בדעת המחבר והמג"א בדין עריבן שהובא בהערה לעיל]. - אבל כאשר יש באותו מקום סכך פסול המשמש רק כדופן עקומה ודאי מועיל לעריבן וכדמוכח באיצטבא המותרת בדין דופן עקומה מד' צדדים וצ"ע. [17] באופנים שצריך או מועיל צורת הפתח, יש אופנים שצריך להקפיד שהמזוזה המשמשת לצורת הפתח לא תהיה הדופן עצמה, כי באופן זה הדבר תלוי בנידון האם ראשי כתלים יכולים לשמש כחלק מהצוה"פ. כדי להמנע מספיקות יניח קרש שצורתו שונה מעט מהדופן או הקיר או מחמת שבולט מעט יותר ממנו או שהוא יותר צר ממנו וכדו'. אמנם יש אופנים שלכו"ע ראש הכותל יכול לשמש כחלק מהצוה"פ כי עצם הפעולה של הנחת המשקוף מגדיר גם את המזוזה לחלק מהצוה"פ ואכמ"ל. [וכן חלוק גם מה סיבת הצורך ומה התועלת של הצוה"פ, האם משמש רק לצורך המשכת סוכה כמין גם, או משמש לסוכה העשויה כמבוי, ותלוי בדברי המג"א על ס"ג ובסימן שס"ג סקכ"ח ובפמ"ג שם ובחזו"א סימן קע"ב סק"ב ודי בהערה זו לשימת לב]. עוד קצת מעיקר הלכות צוה"פ, שצריך שהעמודים יהיו גבוהים י', וחזקים לקבל דלת כלשהוא, אבל הקנה שמעליהם מספיק בכל שהוא, ויהיה מכוון מעליהם ממש, אבל אינו צריך ליגע בהם, ונחלקו הפוסקים האם צריך שהקנה יהיה עשוי מיוחד לכך. 18 עיין תר"ל ס"ג ועוד [19] סימן ע"ה סק"י- י"א ומצדד שהדבר תלוי במחלוקת ראשונים, - ובדעת המ"ב בזה מחד לא הזכירו, וכן מדמכשיר עומ"ר נראה דלא ס"ל לדין זה, מאידך יש שהוכיחו דסובר כדעת הגר"א וצ"ע. [20] סימן ע"ז סק"ה [21] סימן תר"ל סקכ"ב. [22] סימן ע"ה סקי"ב. [23] סקי"ג. [24] אלא שבחזו"א מצדד שגם אי מחיצת שתי בלא ערב לא מהני, מ"מ אם יש עומד של ד' טפחים ההמשך יכול להיות לבוד של שתי או ערב לבד. [25] סימן ש"ס סק"ב, ובחזו"א סימן ע"ז סק"ד כתב שהוא תמוה וא"א לעשות מזה סניף להקל. [26] יש לעיין האם גם להיפך, בערב בלא שתי כגון תריס פתוח וכדו' שהלבוד הוא רק בערב, ובצדדים יש שתי של עמודי התריס יכשיר המ"ב. [27] חזו"א שם. [28] סימן תר"ל ומ"ב סקכ"ב. [29] סימן תר"ל ס"ה מ"ב סקכ"ז שעה"צ סקכ"ד. [30] למרות שבצידו הא' של המסגרת נמצא התריס, אם הוא עשוי לנוע אינו מגרע מלהשתמש במסגרת לצורה"פ. [כ"כ בחוט שני תר"ל ס"א] וכן אם מאחורי המסגרת יש סורג, והצוה"פ אינו פתוח לב' צדדים, לענין מבוי וסוכה די במה שפתוח לצד הפנימי. חוט שני שם מהחזו"א] [31] שם מ"ב סקכ"ב ובבכור"י סקי"ג מבאר שהכונה כל דופן בפני עצמו. ואם שיעור העומד שבכל צד של הפירצה אינו יותר מהפרוץ, ורק בצירוף ב' צדדי העומדים ביחד שבשתי הצדדים הוא יותר מהפרוץ המ"ב [שס"ב סקמ"ה] הכריע שמועיל והחזו"א [או"ח סס"ח סק"ג] חולק שלא מהני. [32] שו"ע סי' תר"ל סעי' ה'. [33] שם ס"ק כ"ג. [34] ס"ק כ'. בשונה הלכות כתב שמש"כ בשעה"צ הוא העיקר. [35] כמבואר ברמ"א תר"ל ס"ה, ועי"ז לא יכנס לכמה פרטי הלכות שצריך לדעת אותם על בוריים, יתירה מכך נראה במ"ב שם סקכ"ח שכאפשר ראוי שישאיר רק פתח והשאר יסגור במחיצות גמורות. [36] מ"ב סימן תר"ל סק"ט ובשעה"צ סק"ב] כלומר שהן אמנם מצד השלמת הדופן מספיק ג' אבל מצד חשיבות של הצוה"פ עצמו צריך שיהיה ד' ויתכן שטפח ממנו יכול להיות גם אחורי הדופן, ובחזו"א סימן ע"ה סק"ח [37] וטעמו משום דההיתר להשתמש כנגד מקום שישנה מחיצה אחת בלבד הוא רק כדין פסל וכל שאין בצד שכנגדו מחיצה שלימה ממש אינו מועיל להמשך מדין פסל ולכן צריך צוה"פ עד סופה. וכעי"ז כתב גם על העשויה כמבוי עיין לקמן. ועיין בהערה הבאה. [38] כמבואר בסימן תרל"א ס"ז ובשעה"צ הנ"ל. אמנם בחזו"א [הובא בהערה קודמת] מבואר שגדר הוא כעין פסל ולכן לא מוסיפים לו עוד צירוף המועיל בדין פסל. ולדבריו יש לדון בכמה אופנים האם ניתן לשבת כנגד הארוך. 1) כאשר הדפנות כשיעור, ודופן אחת נמשכת ע"י צוה"פ, כגון שבהמשך יש דלת פתוחה, האם ניתן לשבת כנגדה, מאחר אינה מועילה לדופן עצמה ורק להמשך. 2) במקום שמעל תחילת הדופן מונח סכך פסול, שמועילה באותו מקום רק ע"י דופן עקומה, האם מחמת כן נחשבת דופן זו רק מחיצה דינית ומועילה רק עד סופו אבל לא יוכל להשתמש כנגד כל המשך הדופן שממול, או שנחשב למחיצה גמורה ולא דינית. 3) אמנם זה רק כאשר מקום הדופן עקומה הוא בתוך שיעור הז' בעצמו, אבל אם אחריו יהיה שיעור דופן ז' והדופן עקומה שבתחלתו הוא רק כדי ליצור חיבור בין הדפנות, מסתברא טפי שנחשב שיש כאן דופן גמורה ולא דינית ומועילה להשתמש כנגד כל הדופן שכנגד באופן שבמחיצה הג' תחלתו הוא דופן עקומה ואחרי ג' יש טפח גמור. וצל"ע בכל זה. [39] כ"כ הפמ"ג תרל"ב אש"א סק"א, וכן מבואר בקרבן נתנאל, וכ"כ החזו"א או"ח ע"ה סק"ח, ויש שכתבו שכך הוא פשטות לשון השו"ע תרל"ב ס"ז שכתב רק אם ממשך דופן אחד, אמנם במג"א תרל"ב סק"א מבואר שמועיל. [40] ואפילו של שתי או ערב בלבד כמבואר לקמן במקומו. [41] כלומר ששונה דופן ג' מהב' שיש אומרים שבשיעור דופן עצמו לא מהני לבוד [כמבואר לעיל פ"א] [42] כך מבואר בחזו"א. ובפשטות יסוד הדברים הוא כי המשך הדופן השלישית אינו מדין דופן אלא מדין מחיצה, שאע"פ שלדופן ג' מספיק שיעור טפח אבל צריך גם שהמקום יהיה גדור וכדי שיחשב גדור בלבד ללא דין דופן, מספיק בגדרי ודיני מחיצה של שאר התורה כלבוד צוה"פ וכדו'. ולפי"ז יל"ע בכמה אופנים דלהלן. 1) כאשר ההמשך שאחרי השיעור עומד של טפח שוחק במרחק פחות מג' מהדופן תהיה דופן כזו שמועילה רק מחמת דין גוד אסיק כזה שאינו ניכר [כגון מחיצה המגיעה מלמטה] שרק לסוכה אינו מועיל, האם תועיל מחיצה זו להחשב כהמשך והשלמה לדופן הג', צדדי הספק בזה הוא כי מצד אחד לדופן עצמו גוד אסיק שאינו ניכר לא מהני, מאידך מאחר וזה רק חיסרון בשם דופן, ואחרי אורך הטפח שוחק כבר אינו מדין דופן אין בזה חיסרון של מחיצות הניכרות. 2) כאשר המשך הדופן שאחרי הטפח נוטה בצורה אלכסונית לכיוון שמחוץ לסוכה נמצא שההמשך של הדופן שאחרי הטפח המשמש כעיקר הדופן אינו קרוב וסמוך תוך ג' לסכך אלא מרוחק ממנו, מאחר ובפועל מקום הסוכה עצמה גדורה אפשר שהדין שהדפנות צריכות להיות סמוכות לסכך הוא רק תנאי ליצור התייחסות לשם סוכה הנוצר ע"י הדפנות בצירוף הסכך אבל ההמשך שאחרי הדופן אינו מעיקר שם הסוכה ושרי. וכן אם ההמשך שעושה בו צוה"פ ילך בצורת אלכסון החוצה לא לצד של הסכך, האם יוכשר כולו כנגד הסכך כי ההמשך בא רק לגדור והרי הוא גדור ודין דופן שזה מחייב קרוב לסכך מתקיים בדופן שהוא הטפח הראשון וצ"ע. [43] כמבואר בסימן תר"ל ס"ג שרק ב' דפנות צריכות להיות מחוברות. אמנם שם מבואר רק שאי"צ עריבן אבל שפירצה מהני מוכח רק לדעת המחבר שכמבוי אי"צ צוה"פ לסופו, ובמ"ב סקכ"ב, וכעי"ז מתבאר בביאור הפמ"ג על המג"א תר"ל סק"ז, ובחזו"א שמובא לקמן שאי"צ שיהיו כנגד. [44] לא נתפרש להדיא אמנם כ"כ בחוט שני, ובפשטות דברי החזו"א דלהלן [הערה הבאה] מתבאר ג"כ שמועיל [45] סימן ע"ה סק"י [46] דדופן ג' אינה צריכה להיות עריבן ולכן כמו שכאשר היא ז' בצד הדופן באמצעית גודרת את כולה, ה"ה כאשר היא בצד השני, וכל מה שהצריך החזו"א שם סוסק"י שיהיה צוה"פ או עומ"ר הוא בעשוי כמין מבוי שהדופן הג' הוא הדופן האמצעי והב' דפנות מהצדדים הם הב' דפנות כהלכתן ובהם פרוץ מרובה פוסל וכמש"כ להדיא או צוה"פ או עומ"ר. משא"כ בג' שאין חיסרון פרוץ מרובה. אמנם הא מיהא נראה בדבריו שכאשר יש צוה"פ המחברם אין ענין כלל שיהיה להם מפגש כי לא הגביל כלל עד היכן צריך שלא יהיו מול. אמנם עדיין יש לדון האם יועיל גם כאשר המרחק ביניהם הוא יותר משיעור סוכה מחיבור השתים שהוא כנגדו של דופן, דהיינו במרחק בולט יותר מז' טפחים מכנגדו, והן אמנם בחזו"א מתבאר שכל שיש ג' דפנות שלימות ובב' מהם מתקיים עריבן לא צריך שיהיה קשר זה לזה, אבל עדיין אפשר שצריך שהדפנות עצמם ישתייכו זה לזה כלומר שיהיה להם איזה נקודת מפגש ולא שרק הסכך ישייכם לאחד. עוד יש לדון האם הכמין ה' יועיל גם כאשר פס הה' בולט החוצה ואינו מסתיים כנגד רוחב הדופן שבראש הה', ובחזו"א כתב על אופן אחר שצריך שיהיה פס בצידו כדי שיסגר אליו, ולכאורה ה"ה כאן למרות שדופן שלם שהוא ז' יכול להמשך אבל צריך למקום שיתחימו עד להיכן מקומו והמשכו וסיומו, ולא יועיל אא"כ יעמיד שם קנה, ואל"כ הרי"ז נחשב כפירצה בקרן זוית, [ועיין בספר הסוכה ח"ב בהוספות שדן שכן מועיל גם בכה"ג] ואם נימא שלא יועיל יש לדון האם בסוכה גדולה יכול להחליט שהחלק הדופן שבולט ויוצא מכנגד רוחב האמצעי יצטרף ביחד עם הסכך שמעליו שהוא סכך כשר לעשות דופן עקומה עד לכנגד הדופן, ומחמת זה יחשב שמחובר עמו. [47] ולמרות שיש פירצה בקרן זוית שבשבת לא מהני לזה עומ"ר, כאן מבואר ברמ"א בכמין מבוי שאם יש לה דופן ז' אי"צ צוה"פ למרות שהוא פרוץ, דמאחר ודופן ז' נחשב כשלם ושניהם נפגשות גודרות ביחד ואינו נחשב לפירצה [ומש"כ בקרנות ביאר מג"א רק בב'] וכן מבואר בפמ"ג. [48] דסמוך לדופן צריך רק בטפח שוחק להשלימו לד', אמנם עיין בחו"ב סס"ב סקכ"ו וצ"ע. אמנם צוה"פ צריך להשלים, ואפשר שכאן לכו"ע צריך לכולו לחברו וצ"ע. [49] עיין בזה בחו"ב ס"ב כ"ו. [50] חזו"א סימן ע"ה סק"י. דאחרי שיש ב' עריבן גם הם נחשבים כהמשך דופן לחבר את הדופן הג'. ומ"מ גם באופנים שנחשב שהדופן הג' מרוחקת ומצד עצם הקשר א"א להחשיבו כחלק מהסוכה, יש לדון [עיין בספר הסוכה ח"ב עמוד קפ"ז שדן בזה] כאשר יש במקום הפרוץ צוה"פ כגון תריס שפתוח כנגד כל אורך הדופן הנגדי, אבל המסגרת מחברת את הדופן הג' לדופן האמצעית, שיתכן שמחמת הצוה"פ יחשב שהדופן הג' מחוברת ומשתייכת לדפנות הסוכה, דלמרות שצוה"פ יכולה רק להמשיך דופן סוכה ולא ליצור דופן, כאן מאחר והדופן קיים אלא שחסר לו השתייכות לסוכה, לזה מועיל גם צוה"פ, ובצירוף שגם הסכך משייכו ומצרפו לחלק מהסוכה, אמנם מאידך אפשר שנחשב כאן שעיקר הסוכה עצמה עשויה רק מב' דפנות וצוה"פ וצ"ע]. [51] תר"ל סעיף ג' [52] בשו"ע ומ"ב מבואר שכך עיקר להלכה. [53] למרות שלגבי דברים אחרים עומד מרובה מועיל לסגור את כל המקום, חזו"א ע"ה סק"ח. [54] והן אמנם המג"א מסתפק שמא צורת סוכה זו גם בצירוף הצוה"פ מועילה רק לסוכה קטנה ולא לסוכה גדולה, אבל המ"ב כתב שהכרעת הפוסקים שמועיל גם לסוכה גדולה ובחזו"א סימן ע"ה סק"ח דן שאמנם צריך צוה"פ לאורך כולו אבל אם לא יעשה על כולו כנגד מה שיש יוכל לשבת [55] למרות שלדלת יש מסגרת, כיון שצורת הפתח אינה יכולה לשמש כדופן אמצעי, וממילא נחשב שיש לסוכה זו רק שתי דפנות. [56] כאשר עושה רק ג' דפנות, ופרטיו עיין לעיל בפרק הדן בדינים אלו. [57] כמבואר בחזו"א הנ"ל, דמאחר ודופן זו אינה מוגדרת כאחד משתי הדפנות אלא כדופן ג' מועיל בה מחיצת שתי או ערב בלבד. [58] סימן ע"ה סק"ח. דכנגד הפרוץ מועיל רק מדין פסל וכנגד הקצר רק מדין פסל ואין עושין פסל לפסל, אמנם יתכן שבדעת המ"ב מתבאר שמותר כנגד כל הרוחב, וצ"ע. [59] מ"ב סימן תר"ל סקמ"ח, ושעה"צ סקמ"ה. וכן ביארו בדבריו העמק ברכה סוכה י"ט ועוד אחרונים, והחזו"א בסימן ע"ז סק"ו חולק ולדבריו כל סיבת הפסול הוא רק כי אינו תוך ג' לסכך או לקרקע. אמנם עיין בר"ן דף כ"ד ובריטב"א ובמבי"ט קרית ספר ס"ד ומשכנ"י. [60] מ"ב שם והחזו"א סימן או"ח סימן נ"ב סקי"ד. [61] כך משמע מדבריו בסימן תר"ל סקמ"ח, ויל"ע מהו שיעור כל שהוא, אמנם לפחות צריך את השיעור שכתב במ"ב שע"י הרוח יהיה הולך ובא. [62] שו"ע סימן תר"ל ס"י, דחיישינן שמא יתנתק ולאו אדעתא. אא"כ מחובר וקשור בצורה שאין חשש. [63] עיין שעה"צ סימן תק"ל סקמ"ט. [64] לשון המ"ב נראה שמועיל רק בגלל שבמציאות המחיצה לא נעה, וא"כ צ"ב מה הביא מהתוס', וגם שלפי"ז הדבר תלוי במציאות, אא"כ נימא שגם לדעת המ"ב אם נע רק קצת כל שאינו הולך ובא כשר, וכאשר הרוב מחובר ולא זז גם מה שזז מעט לא נחשב להולך ובא, וצ"ע. עוד יש לדון שלפי"ז רוב דופן שמועיל לא נקבע ברוב שיעור דופן ההלכתי אלא ברוב המציאותי של הדופן, ועיין בספר הסוכה [ח"א עמוד רל"ב בהערה] שהביא דעות הפוסקים שמועיל בכה"ג מדין עומ"ר וכעי"ז נראה בבכור"י [תר"ל סקכ"ז], וכתב שלפי"ז גם אם רובו לא מתנענע עדיין צריך שבקרן זוית לא ינוע כלל. וצ"ע בכל זה. אבל לדעת החזו"א שכל הפסול כי מתרחק ג"ט מהקרקע או מהסכך בכה"ג ודאי מועיל. [65] כן מבואר בכס"מ פ"ד סוכה הל"ה, וזהו כונת המ"ב סקמ"ט. [וכעי"ז כתב במ"ב סימן שס"ג סקכ"א] למרות שהיה מקום לומר שמאחר והחלק העליון קיים א"א לומר גוד אסיק מהחלק התחתון בלבד, ולהשתמש בחלק העליון א"א דהוא פסול. [ועיין רע"א סוכה י"ח באופן שהחלק שמעל י' היא גזולה וצ"ע]. [66] כל חבל הנמתח אחרי כמה ימים מתרופף וצריך למותחו שוב. [67] אמנם בסוכה קטנה חסר עדיין בשיעור ופרטי דיניו יבואר במקומו ברצות השי"ת. [68] כאשר השיעור הוא פחות מז' ובצירוף מחצה מהסכך פסול יהיה שיעור, נחלקו המג"א בסימן תרל"ב סק"ב והרע"א שם האם מחלקים את הסכך הפסול חלק לדופן עקומה וחלק להצטרף להכשיר מדין סכך, ובבכור"י סק"ו מחלק בגודל הסכך שאם יש לו שיעור ד' טפחים שהוא שיעור חשוב אינו מתחלק לב' ובפחות משיעור זה מתחלק, ובמ"ב תרל"ב סק"ח פסל כהמג"א, ובחזו"א סימן קמ"ד סק"ג הניח בצ"ע. [69] סימן תרל"ג ס"ז [70] תרל"ב ס"א וביה"ל שם [71] תרל"ב סק"ד. והמ"ב מיירי בגובה אבל ה"ה מהצד. [72] קמא סימן י"ב. והאירו שבר"ן עצמו בדף י"ח מבואר שלא אמרינן לבוד ועקומה. [73] וכמש"כ השעה"צ תרל"ב סק"ח, וכמבואר בפמ"ג משב"ז סק"א שאין לך דופן שאין בו אויר דאטו במסמרות ונסרים תלי. ויש שנסתפקו האם לדבריו כשיהיה דופן של לבוד של מילוי כגון רשת או סורגים עם תריסים שאין את ההכרח הזה של במסמרות ונסרים לא יעשו ממנו דופן עקומה, או שגם במחיצה כזו עושים דופן עקומה מתרי טעמי האחד שדברי הפמ"ג הם רק ראיה לעיקר הדבר ואינם תנאי והגדרה בסוג המחיצה. ועוד שלדעת הרע"א שהטעם שלא אמרינן גוד ודופן עקומה הוא כי לא אמרינן תרי הלכתות באופן של דופן זו העשויה ממסגרת של לבוד המילוי מסתיים בפס העליון ורק ממנו ואילך מתחיל העקומה, נמצא ששתי ההלכות אינם תלויים אחד בשני ומהני. ובישוע"י תרל"ב סק"ב כתב דלא אמרינן. עוד יש לעיין לדעת הרע"א שלא אמרינן תרי הלכתות, באופן שהכשר הסוכה בצידו הוא ע"י קנים עמודי מעקה וכדו' המכשירים את המשך הדופן מדין לבוד, האם יועיל בכה"ג חיבור העמודים עצמם לדופן מדין לבוד גם כדי להכשיר ולעשות את הדופן וגם כדי להמשיך אותו לשמש כהשלמה לחבר את הדפנות לדין של עריבן, או שגם בלבוד עצמו מאחר והוא משמש לב' דברים נפרדים הא' לעשות דופן והשני להמשיכו נחשב שיש כאן תרי הלכות של לבוד ולא אמרינן. [74] יל"ע עד כמה זה ממש. [75] כי כל החיסרון להרע"א בתרי הלכות הם כאשר רק שני ההלכות ביחד יוצרים את הדופן עקומה וזה רק בלבוד הנעשה במפגש של הסכך פסול עם הדופן, משא"כ באופן שכל אחד פועל בפני עצמו ואינו זקוק לשני כמבואר ברע"א שם. [76] במזגנים ומתקניה ישנם כמה סוגים וגדלים. מלבד זה קיימים מתקנים כאלו שמרכיבים את המרחק שלהם לפי הצורך, ולכן אין לסמוך על השערה בלבד כי יתכן והוא רחוק מג"ט ויתכן שרוחבו יותר מד"ט. [77] שהרי במקרה כזה צריך לכאורה לג' דינים דופן עקומה לבוד וחבוט ועוד שלדין חבוט צריך כמה תנאים שלא תמיד קיימים. אא"כ הסכך הפסול הנמצא למעלה הוא בסמיכות תוך ג' לסוכה שמהני מצד לבוד. [78] ויש לו מעלה מעל סכך כשר שלא יבואו לטעות ולשבת תחתיו. [79] כעי"ז מבואר בבכור"י [סימן תרל"ט סקי"א] שסכך פסול הנצרך לדופן עקומה, אסור לעשות תחתיו תשמיש בזוי, כי יש לו קדושת עצי הסוכה, אבל אם אינו נצרך לדופן עקומה מותר. ובפמ"ג כתב שדופן עקומה הגזולה פסולה כי שם דופן לה. אמנם עדיין אפשר לחלק בין מחיצה שנעה יותר מג' שאין עלה שם מחיצה כלל למחיצה הנעה קצת שאמנם לדעת המ"ב פסולה אבל אינה כמאן דליתא. אמנם יתכן ועדיף גם להניח דבר המיצל, למעט נילון, כי גם דופן כאשר הוא מסכך ולא גודר עצם מהותו הוא סיכוך. וכעי"ז יתכן שמבואר בבכור"י סימן תרל"א סק"ב שסכך שחמתה מרובה מצילתה הרי"ז כאויר וא"א להשתמש בו לדופן עקומה, אמנם מדבריו נראה שהוא באויר ומדין ביטול. מאידך יש מקום לצדד שאמנם דין דופן לו, אבל אינו משמש כמחיצה לגדור ורק כדופן, ולכן לחלק מההלכות קיל מדין דופן, וצ"ע בכל זה. [80] האופנים והצדדים שיש לדון בזה הם. באפן שהחלון נמצא באמצע הקיר, אם אין בו גודל של רוחב ד' וגובה י' אינו יכול לשמש צוה"פ, ובכה"ג גם אם בחלק הבנוי שמתחת לחלון יש גובה י' שמחמתו ניתן לעשות גוד אסיק, אבל זה יכול להועיל רק אם מעליו אין סכך פסול, משא"כ אם מעליו באותו צד יש סכך פסול אינו יכול להצטרף עם הגו"א לדופן עקומה. אמנם מאידך יש לצדד שאם גם מעל לחלון יש המשך של קיר כן יועיל כי אמרינן תחלה גוד אסיק לסתום את מקום החלון, ורק אחרי שנסתם ונחשב כחיבור יעשו ממנו אח"כ דופן עקומה. כמו"כ יתכן שבאופנים מסויימים גם אם אין קיר מעל החלון ניתן להכשיר לצרף מדין עומד מרובה את הצדדים שסביב החלון שיחשב הכל לאחד. [81] לפחות באופן שהצורת הפתח מגיע ממש עד לסכך דבר המצוי בדלתות תריס וכדו'. אבל באופן שמעליו יש עוד חלק בנוי [כמצוי מעל החלונות] אלא שבאותו חלק העליון עצמו אין שיעור י' טפחים יש לדון שלמרות שאין בו עצמו שיעור דופן אבל יכול להחשב כהמשך לענין זה שלא יהיה את החיסרון של אין דרך להתעקם וצ"ע. ואפשר שלדעת הרע"א גם צוה"פ נחשב לעוד הלכה, ולכן רק אם הצוה"פ מסתיים עוד לפני הדופן עקומה מועיל, וצ"ע. [82] כן דן בספר הסוכה וצ"ע. ולכן יניח עליו קופסות וכדו' שיגיע עד למעלה, ויש לדון האם בשעה שפותח את דלתות הארון נחשב שאין בשעה זו דופן לסוכה. [83] כמבואר בסימן תרל"ג ס"י. וכן הדין בכל דופן שאינה גבוהה י' וסמוך אליה בתוך קרבה של פחות מג"ט יש מחיצה העולה יותר מי' אבל אינה מגיעה עד ג"ט סמוך לקרקע, שמצטרפין ביחד להחשב לדופן אחד כשיעור וכדין. חזו"א סימן ע"ה סקט"ז. [84] במ"ב כתב לפרש טעם האוסרים לישב ע"ג החקק משום דירה סרוחה ולא משום שאותו מקום נחשב כמחוץ לסוכה, ולפי"ז כאשר יש גובה י' מעל המוזאיקה שאין חיסרון זה מותר לישב ע"ג. והן אמנם יש שהעירו שלטעם הפמ"ג ועוד שהאיסור לשבת ע"ג החקק הוא כי מדין לבוד נחשב הכל כמחיצה אחת ויושב באמצעה, א"כ גם בגבוהה י' אסור לשבת ע"ג, אבל המ"ב סתם מטעם הנ"ל. [85] בשע"ת [סימן תרל"ד סק"ב] הביא מהדבר שמואל להתיר וכתב שליבו נוקפו, ובבכור"י [סימן תרל"ד סק"ו ובתוספת ביכורים] דנו בזה להקל. ובשם החזו"א מובא שא"א לצרפו. ובחלק"י [או"ח רכ"ד] מצדד שכל מש"כ שליבו נוקפו הוא רק בגבוהה י'. עוד כתב שם שכל הצד להתיר הוא רק אם למטה יש לפחות רוחב ו' ולא פחות. אמנם לכו"ע יכול להניח דבר שיגביהה את כולו לתוך שיעור ג' טפחים מהמעקה ואז יחשב הכל כריצפה אחת רחבה ז', והיא תהיה ריצפת הסוכה. אמנם יש לעיין לכמה זמן צריך לבטלם שם. [86] מדין גוד אסיק עד למעלה. ולכן אם מעל אותו מקום יש סכך פסול בשיעור הנצרך לדין דופן עקומה לא מועיל דא"א לצרף שניהם. [87] גם אם הניח עליה דופן בגובה י'. כ"כ במנח"ש תנינא סימן נ"ו סק"א והטעם שמאחר והצד הפנימי הוא נחשב הדופן הרי"ז כיושב מבחוץ, ולכאורה מהאי טעמא גם כאשר שניהם גבוהים י' הצד הפנימי הוא הדופן וצ"ע. [88] הצד שלא מועיל כי לדעת החזו"א יש לפסול מחיצה תלויה אפילו באופן שבפועל אין בקיעת גדיים. ובמחנ"ש תנינא נ"ו סק"א דן בזה וכן במכתבו הב' במילואים לספר הסוכה כתב שמדברי האחרונים נראה שנחשב הכל כדופן א' רחב ומועיל וגם אפשר לישב עליו. וכ"כ בשבה"ל ח"ח סימן קמ"ה. ובספר הסוכה הביא גם מהגריש"א להתיר. ובשע"ת [סימן תרל"ד סק"ו] מסתפק בזה בסוכה קטנה, ומחלק בין אופן שיכול להשתמש בו לאופן שאינו יכול להשתמש בו. [89] כמבואר בחקק. ודופן עקומה א"א לדון כל שעדיין אין שיעור דופן, ובחוט שני [עמוד ר"ל] נשאר בצ"ע, ובהליכות שלמה [עמוד ק"ב] מצדד להתיר לפי מש"כ לעיל. והעצה להכשירה וכן את האופן הקודם בקל הוא ע"י הנחת קרש וכדו' על המזאיקה לפחות לאורך ז' טפחים בגובה כל שהוא ולמעט בכך את רוחבה מג' טפחים, וכן אם יש חלון או תריס שכאשר הוא סגור המרחק הוא פחות מג' טפחים, יקפיד על סגירתו.[90] כבתוך החקק. [91] סימן תרל"ד ס"ב, ומ"ב סק"ג. וביה"ל ד"ה סוכה. [92] שם סק"א וביה"ל ד"ה סוכה [93] רק שהמ"ב בביאור הלכה הקל כהביכורי יעקב לענין זה שניתן להכניס שם את השולחן ואין בזה את החיסרון של שולחנו בתוך הבית. [94] דלא כהדעות שהביא בביה"ל להכשיר בזה. אמנם דין זה הוא רק כאשר המקום מצד עצמו הוא פחות מז', אבל אם המקום הוא חלק בלתי נפרד מהסוכה אלא שיש סכך פסול המבדיל בינו לבין שאר הסוכה, אינו נחשב לענין זה כמקום בפנ"ע, כמבואר במ"ב בסימן תרל"ב סקט"ז. וע"ע בשבה"ל ח"ג סע"ז. [95] בחזו"א, כתב שאינה גרועה מפסל היוצא מן הסוכה. ובכל דברי החזו"א נראה שהכשירו משום פסל, ובספר הסוכה דן בכונתו [ואפשר שכונתו רק להפקיע מגריעותא עצמית ולא שבאמת יש לו דין פסל] ויש לדון לדעת החזו"א שאם כונתו שהקרן זוית נידון כפסל, א"כ א"א לחשב את הדופן שלה כחלק מהדופן אם אין אפי' דופן עקומה, וא"כ באופן שדופן המקום שהוא קרן זוית משמש כחלק מעיקר דופן הסוכה, לא יועיל לסוכה עצמה. ובחזו"א עצמו כתב שלדעת המג"א בכה"ג שצריך לאותו דופן לסוכה לא יועיל ויפסול אא"כ יועיל מדין דופן עקומה, וא"כ מבואר להדיא שלדבריו מהני כי נחשב כחלק ממש של הסוכה ולא רק פסל. ויש לדון לדעת המג"א מאיזה שיעור נחשב קרן זוית והאם גם פחות מג', והאם תלוי בדעות ודין חקק לישב בתוכו. [96] כך מתבאר במש"כ החזו"א לפסול את הקרן זוית בכה"ג, וכן מבואר בחזו"א סימן קמ"ד סק"ו אמנם שם כתב כן לענין פסל, ונפק"מ שכשיש רק דופן אחת ארוכה ודאי שהצוה"פ מחלקתה, אמנם כמבואר כתב כן גם לענין קרן זוית, וא"כ הדבר תלוי במה שהבאנו [בהערה הקודמת] לדון בהגדרת קרן זוית, כי אם דעת החזו"א שמכשירו הוא רק מדין פסל נמצא שאין ראיה מהחזו"א שצוה"פ ועומ"ר מחלק רק לענין תוספות של הסוכה, אבל סוכה עצמה מאחר וברור שעדיפא אין ראיה שסובר שצוה"פ יחלקה, אבל אי נימא שקרן זוית נחשב כחלק מהסוכה עצמה ממש [ורק כתב שלא גרע מפסל] וגם בזה צוה"פ מחלקו א"כ הוא הדין לכל סוכה. ובחוט שני נשאר בצ"ע. [97] כמבואר בגמרא שכל לחזוקי תקרה לאו שמיה צוה"פ. וכן כל צוה"פ שעיקרו נעשתה שלא לרצונו נקטו הפוסקים דאינה מחלקת בע"כ לחומרא. [98] דין זה נפק"מ גם כאשר יושבים ע"ג מוזאיקה וכדו' מחוץ או מעל למסגרת של התריס והחלון, ואפשר שלא נחשב שנעשה לפתח אלא לשימוש התריס והחלון וצ"ע [99] לכאורה בגובה ג"ט מהקרקע סגי, ובגובה י' ודאי מועיל. אמנם יש לדון האם אחרי סוכות יצטרך להוריד את המזוזה ולהניחה מחדש. [100] סימן תרל"ד ביה"ל סוף ד"ה סוכה. [101] לענין קישוטים תלוי בתנאים שמותר ליטלן כמבואר בביה"ל בסימן תרל"ד ד"ה אותה. ולענין דברים שניתן להזיזן הביה"ל ד"ה פסולה נשאר בצ"ע. לענין דברים הקבועים בבכור"י סק"ד נוטה לאסור. וכעי"ז בחזו"א או"ח סימן ק"י סקכ"ח לענין שיעור מזוזה. [102] ולא שייך לצרף את הצד השני מדין דופן עקומה כי אויר אינו עושה דופן. מ"ב סקט"ו. [103] ואם אין בלעדו ג' דפנות הסוכה נפסלת, דבר זה שכיח כאשר סוגרים את גג הסוכה ובשעה שמושכים את הגג בחבל הסכך נלחץ ונדחף ומתרחק מדופן הסוכה, ולפעמים הסוכה נפסלת בכך. [104] תרל"ב ס"ב, ומ"ב סקי"ב- י"ד. אבל אם אין מקום אחד שיעור ז' ורק בצירוף וחיבור שני המקומות יש הכשר ז' ציין המ"ב לבכור"י שמפקפק בהכשרו. ובשפ"א מסתפק האם צריך שהחיבור יהיה ברוחב ד' טפחים, ונפק"מ כאשר אויר חוצה את הסכך, האם מספיק לחברם ע"י כמה בדים של סכך. [105] תרל"ב ס"ב. אמנם כל זה רק לצד שיש דופן, אבל אויר פחות מג' לצד שאין דופן ודאי שאינו כלום והסוכה מסתיימת במקום סיום הסכך. אמנם אם יש בקצה איזה פס או תקרת המרפסת וכדו' יוכשר כי יהיה לבוד אליו להחשב מקום האויר כמלא בסכך. [106] וכאשר האויר אינו עובר ע"פ כל הסוכה אלא רק ע"פ רוב הסוכה או לרוחב ז' טפחים, כתב בשונה הלכות שהחזו"א מסתפק האם מותר לישון תחתיו. [107] שלמת חיים שס״א - שס״ט כתב שצריך רוחב מסויים, אבל בחזו״א מבואר שאפילו סדק צר חוצץ. [108] ובחזו"א כתב ראשו או רוב ראשו. [109] סימן קמ"ד סק"ה. ובשלמת חיים ח"א פ"ט. [110] בספר הסוכה [מהדו"ח ח"א רפ"ו] הביא לדון בסכך פסול ברוחב ד' החוצה את הסוכה האם א"א לישון תחתיו לרוחב, כגון רצועת בטון שחוצה את כל רוחב הסוכה [ולא עירבו אותו עם הסכך כדי לצרפו ולהכשירו] ובשני צדדי הרצועה יש ג' דפנות כראוי, האם יכול לישון לרוחב הסוכה כאשר אין רובו בשום צד. אמנם אם החיסרון הוא כי צריך שרובו יהיה במקום אחד הכונה רובו דוקא באותו סוכה עצמה, יש לדון ג"כ באופן שלרוחב הסוכה עוברת צורת הפתח ובכל צד יש ג' דפנות כדין, האם יוכל לישון לרוחב הסוכה או שנחשב לב' סוכות ולכן אינו נחשב שנמצא בסוכה כי צריך במקום אחד. [111] שעה"צ תר"ל סק"ס, ביה"ל ריש סימן תר"ל, דאסור רק לכתחילה, וכ"כ בסימן תרכ"ט סקכ"ב שהוא רק לכתחילה, וע"ע בחוט שני עמוד ר"ט מהחזו"א שהיקל במקום צורך, ובשעה"ד אפשר להקל. [112] אמנם במ"ב מבואר שלא רק הפסולים מחמת שמקבלים טומאה, אלא כל פסולי סיכוך בכלל. [113] תרכ"ט סקכ"ט כתב שאסור, ובביה"ל בסימן תר"ל מבואר שמותר. ולהלכה נחלקו בזה הפוסקים [114] שם סקכ"ו. [115] מנח"ש תנינא סימן נ"ה, שבות יצחק סוכה פ"ט משמיה דהגריש"א. [116] אמנם גם אם הסכך לא יפול לארץ כי במרחק מסויים ממנו יש מעמיד פסול, כל שהמעמיד הפסול אינו תחתיו ממש נחשב שעכשיו הסכך הכשר הוא זה שמעמיד את הסכך. [117] ולהיפך כאשר עיקר המעמיד הוא מבנה כשר והניח מעליו דבר הפסול רק כדי להגביהו נסתפק בזה הקהילות יעקב. [118] בשבה"ל [ח"ט סימן קל"ז] התיר מחמת שהדבק אינו ניכר, וגם אין דרך לסכך בו. אמנם בשם הגריש"א מובא לאסור, ולכאורה נפק"מ בעץ סיבית וכדו' שכולו מעורב ומחובר בדבק, אבל קרש ארוך או דיקטים המחוברים בדבק אם כל חלק מצד עצמו יכול להחזיק הרי"ז לכל היותר מעמיד דמעמיד. [119] בחזו"א סימן קמ"ג סק"ב הביא כן מהר"ן שאם מונח על הכותל כשר, מאחר שלא שכיח לסכך בהם, והכל יודעים שבכה"ג בית דירה מיקרי ולא סוכה. ובקיר בטון המעורב עם ברזל הבטון הוא העיקר ולא הברזלים, והוא רק לחזק, וגם אינו נראה עכ"ל. משא"כ מסגרת או מסילת ברזל של תריסים, למרות שהם דברים הקבועים ומחוברים לקיר לא שייך את כל הטעמים האלו, ולכן נחשב כמעמיד ע"ג דבר הפסול. ובכללה סוכה על ברזלים שמעמיד בתוכה מסגרת של עץ ניתן להניח עליה את הסכך, כי הברזלים עושים רק מעשה קרקע בלבד, כמבואר בחזו"א שם. אמנם חדרים כאלו שכל הדפנות שלהם עשויים מברזל, יש לדון האם ניתן להניח עליהם סכך, או שאינו בכלל הטעמים להתיר שכתב החזו"א לגבי קיר. וכן יש שדנו סוכה במרפסת שחלקו מקורה באיסקורית האם ניתן להניח את הסכך על האיסקורית, או שלכל הטעמים של החזו"א לא מהני. [120] תרכ"ט ס"ז וס"ח ברמ"א ופמ"ג ומ"ב סקכ"ד וסקכ"ו. ויש מהם הפסולים מה"ת ויש מדרבנן, ויש שאינם גדולי קרקע. אבל להניח על הסכך אבנים כתב בשבה"ל [ח"י סימן צ"ה] שמותר, וכמו שמותר להניח את הסכך עליהם. אבל בחוט שני סוכות [עמוד רי] כתב לחלק ביניהם. [121] למעט חוטי פשתן הנמכרים מיוחד לכך שעשוין באופן שאינם מק"ט וכשרים לסיכוך. [122] כן מובא באורחות רבינו [ח"א עמוד שע"ז] משמיה דהחזו"א. [123] בשעה"צ [סימן תרל"ג סק"ו] כתב שסכך כשר רק כאשר הוא מונח בצורה ארעית ולכן לא יקבע הנסרים במסמרים, מאידך בב"י שהמ"ב ציין אליו [בסימן תרכ"ו] מבואר שמותר לחברו במסמרים, ובאחרונים דנו האם מה שמבואר לפסול הוא רק בצירוף שגם מגן מגשמים, וי"א שאסור רק כאשר עושה עם המסמרים צורת בית. עיין שבה"ל ח"י סצ"ג. [124] מבואר בשו"ע שסוכת גנב"ך כשירה, ובפשטות מדובר שעשאה לצורך עצמו, וכן מבואר ברמ"א בסימן תרמ"ט ס"א, אמנם במ"ב שם סקי"ד הביא מהמג"א שלכתחילה טוב שלא יעשנו גוי שאינו מחוייב בדבר, וכן אשה שאינה מחוייבת. ובשעה"צ [שם סקט"ו] כתב וה"ה קטן פחות מי"ג. יתירא מכך לענין אגידת הלולב כתב המ"ב שם שאם יכול יתירנו ויאגדנו שנית, אבל לענין סוכה המ"ב לא הזכירו, ולענין ציצית כתב שאי"צ להתירו דנחשב כדיעבד, וכעי"ז כתב בביה"ל בסימן י"ד ד"ה להצריך לחוש לכתחילה. מלבד זה יש לקטן עוד חיסרון שאין לו דעת, ובפמ"ג כתב שכשר דמעשה יש להן, ובספר הסוכה דן שאם הביאור מעשה הוא מעשה המוכיח א"כ כשהניח רק מעט מהסכך בתחלה וגדול השלים את השאר אולי יש לחוש שחסר במעשה המוכיח שלו כי המעט אינו עושה צל. - ודנו פוסקי זמנינו האם נכון להחמיר גם שיביא ב' שערות והמנהג להקל. [125] מצוי שהסכך זז ממקומו ביו"ט ומבואר במ"ב שיש צד להתיר להחזירו ע"י אמירה לעכו"ם, ותלוי אם כל הסוכה נפסלה בכך או רק מקום אחד, עיין מ"ב סימן תרכ"ו סק"כ כנגד סימן תרל"ז סק"א ולחלק מהפוסקים החילוק הוא האם פשע או שהתקלקל לו אח"כ, ויעשה שאלת חכם ואכמ"ל, אבל לכאורה צריך לפחות שהגוי ידע שמניחו לשם סיכוך. וכן הביא בשבות יצחק סוכות סו"פ ח'. אמנם הפמ"ג בשו"ת מגידות שדן האם מותר לגוי להחזיר את הסוכה ביו"ט לא הזכיר פרט זה, ונראה קצת שלא חשש לזה וצ"ע. [מלבד שלכתחילה מבואר בחיד"א עבודת הקודש ושד"ח סוכה ב' ג' שלא לעשותו ע"י גוי] וכן יש לדון כאשר הסכך התרומם בגובה ע"י הרוח וחזר ונח מאליו האם יכשר או שנחשב שלא הונח לשם צל, ובשבה"ל [חלק י סימן ק] ועוד כתבו שמאחר וסופו לחזור למקומו הנפילה חזרה מתייחסת להנחה ראשונה. ואם ע"י הרוח נפל סכך מהשכן העליון ע"ג הסכך שלו כתב שם שכאשר רוב הסכך הוא של הסוכה עצמה לא נפסלת בכך גם אם הסכך שנפל רק מונח על הסכך התחתון ולא מעורב עמו. - וכן יש לעיין באופנים שהסכך כבר הונח והוסיפו עוד שכבת סכך כדי שהיונים לא ילכלכו את הסוכה. וכן כדי שהשכנים למעלה לא יוכלו לראות לתוך הסוכה, והונח ללא כונה לשם צל, האם נחשב שחלק מהסכך לא הונח לשם צל, ובספר זמן שמחתינו [פ"ז סק"א] הביא לפסול בכה"ג, ולדעת שו"ע הרב הדבר חמור יותר כי דעת הגר"ז שגם כאשר מניח את הסכך לשם צל ובצירוף עוד מטרה לא מועיל, אבל במ"ב נראה שבכה"ג מועיל. וכ"כ בחזו"א [או"ח ק"נ סק"ו]. [126] והן אמנם מבואר בחזו"א שביחס למקומו עצמו מועיל סיכוך זה אפילו שלא הונח לשם צל אמנם גם לדבריו זה מדין פסל ואפשר שזה רק ביחס לסוכה עצמה שטפילה אליו. מלבד חיסרון זה יש לדון האם ראוי שהסכך של העליון לא יבלוט מידי מעל סוכת התחתון משום חשש של סוכה תחת סוכה [כאשר הסכך של התחתון חזק, ולדעת הפמ"ג שכדי להחשיב את העליונה לסוכה הפוסלת לכך לא צריך שיהיה שם דופן, ועוד שבמציאות בדרך כלל יש דופן אחד]. [127] המ"ב [סימן תרל"ו סק"ח] פוסל ע"פ הבכור"י, ובעמק ברכה הקשה שעצם הנחת הגג מעליו מראה שהסכך אינו ביתו, וכן בשם החזו"א מובא להכשיר, ובמנח"ש [ח"ב נ"ח ל"ב] כתב שהמ"ב פוסל רק כאשר הסכך מרוחק מהגג ונראה כדר תחת הסכך. [128] צדדי הספק, דמחד מאחר וגם שכבת הסכך מוסיפה לבודד מקור וחום נמצא שהסכך משמש כתוספת לשימוש גג ונחשב כבית ובכה"ג כדי להכשירו צריך להניחו מחדש, מאידך אפשר שגם לדעת הפוסלים כאשר יש גג [ולא מועיל עצם ההוכחה מזה שהניח גם גג שאינו משתמש בסכך לגג וכיסוי של בית] הוא כי מאחר והסכך ניכר ונראה ליושב בתוכו הרי"ז נראה כחלק מהגג, משא"כ באיסכורית שמכוסה לגמרי. [129] דבתשמישים קלים במשך כל השנה כתב באבנ"ז שאין בזה חיסרון להחשיבו כבית ולפוסלו מלסכך בו בסוכות דנחשב כסוכת יוצרים שכשר לסוכה ולא כבית. [130] ואפילו באופנים שהיה גג מעליו והסירו, אם יש חשש פסול בית בסכך אינו די בהסרת הגג, [שמועיל באופנים אחרים] כמבואר במ"ב סימן תרכ"ו ס"ג וסקי"ז- י"ח, ובשעה"צ שם. [131] סימן תרל"ה ומ"ב סק"ט-י"א. [132] וכן כאשר עושה סוכה במקום שיש כבר קירות אבל הם רחוקים מהמקום שבתוכו שבו יניח אח"כ דפנות הסוכה, ומסכך על סמך הדפנות של החדר. ואפשר שחלק מאופנים אלו תלוי במחלוקת האם הפסול כי אינו אהל או כי ולא מהעשוי. [133] דעת הב"ח שהוא רק לכתחילה אמנם במ"ב סק"י כתב שהרבה אחרונים חולקים וסוברים שאף בדיעבד פסול. [134] רב פעלים חוט שני ועוד. ומקורם לחלק הוא כיון שברמ"א כתב 'עשה טפח סמוך לסכך'. [135] בביאור הגר"א ד"ה ואין נראה שצריך ג', וכ"כ בבכור"י סק"ח, ובפמ"ג נראה סתירה בזה בין משב"ז סו"ס תרל"ה לסימן תר"ל אש"א סקי"ט, ובשבה"ל [ח"ז סימן נ"ז] ביאר שהעיקר להלכה ס"ל להפמ"ג שצריך ג'. אמנם במ"ב לא הזכיר מזה. [136] למרות שכל מעלתו הוא רק מדין פסל, ולא מספיק שבדפנות שבשיעור ז' הדפנות קדמו, עיין בספר הסוכה [מהדורה חדשה ח"א עמוד קל"ט] שהוכיח כן מכמה פוסקים. [137] כ"כ בבכורי יעקב. [138] בחוט שני פ"ג הל"ב כתב שמועיל. ועוד שהרי כל אלו האופנים המוזכרים כאן מוגדרים יותר מחיצה מאשר פי תקרה, ויותר ממחיצת טפח, כי לענין הדין של דפנות קודמות העיקר שהיה לזה של מחיצה שמחמתו יחשב שהסכך מאהיל, וכן הרבה מורים. [139] ובצורת ההגבהה אי"צ להגביה כולו כאחת אלא גם חלקים נפרדים ממנו, אמנם נחלקו רבותינו האם מועיל כשמגביה צד אחד לבד ואח"כ הצד השני או שצריך להגביה כולו בבת אחת. ובשיעור ההגבהה נחלקו רבותינו האם סגי בכל שהוא או שצריך הגבהת טפח ויש המחלקים בין אם מחזירו לאותו מקום ממש או למקום אחר [140] תרכ״ו ס״ב ורמ״א בס״ג מ״ב שם סקט״ו וסקי״ז. - דבר השכיח מאוד ששוכחים לפתוח את הגג ולכן ראוי להשאיר תזכורת בולטת לפתוח את הגג. ומ"מ כתב במט"א שראוי שהגג יהיה פתוח בכניסת החג. [141] דהסרת הגג נחשב כמעשה בסוכה להכשיר, או כי בנין סוכה גמורה נחשב יותר מעשה. [שעה"צ סקי"ז סקכ"ו]. [142] תרל"א ס"א- ס"ג. [143] מ"ב סק"ה. ובמקום שיש שמש חזקה, שהוא על גבול שמצטער, נראה במ"ב שאפילו ראוי לכתחילה לעשות כך. [144] סימן תרל"א ס"א ומ"ב סק"ד. [אמנם יתכן שמדובר רק ברוחב ז' כמבואר בפמ"ג], ובבכור"י כתב שאותו סכך מעטו שבשיעור חמתה מרובה כמאן דליתא וא"א להשתמש בו גם כדופן עקומה ויש שדנו בדבריו. [145] בשפ"א דן בזה, אבל רק באופן שאינו יכול להתקיים כלל ברוח מצויה, וטעמו לפסול הוא מחמת פסול של סוכה שאינה ראויה לז' ולא מצד חיסרון של מתנדנד, וא"כ מדבריו אין ראיה כלל למתנדנד. ולכאורה אם הצד לפסול גם בסכך הוא כי גם הסכך צריך להיות בגדרי מחיצה, א"כ לדעת המ"ב שהגדרת מחיצה היא רק שאינה זזה כלל, לא יתכן שלדעת המ"ב יהיה חיסרון של רוח מצויה בסכך, כי במציאות לא יתכן שהסכך לא ינוע כלל, ועוד שהדין קשירה שלא ינוע נאמר בעושה אילן סוכה ולא הוזכר כלל סכך, אבל לסברת החזו"א שהוא רק חיסרון כאשר מתנדנד במציאות אפשר שה"ה בסכך וצ"ע. [146] דלכתחילה מיהת ודאי מעמיד כזה לא מניחים תרכ"ט ס"ד ברמ"א. [147] סימן תרל"ב מ"ב סק"ג. [148] אפשר לבדוק ע"י מכשיר של בודקי העירוב. [149] סימן תרכ"ו ס"א ביה"ל ד"ה מקרי [150] ובאופן כזה אם הסכך פסול אינו מחלק אותו לגמרי אלא יש איזה חיבור בין הצד הפנימי לחיצון, אם בפנימי לבד יש שיעור סוכה החיצון שאין לו שיעור מצטרף אליו, ואם גם לפנימי אין שיעור אלא יש לו ג' דפנות לחיצון אין, במ"ב נקט לעיקר שהכל מצטרף לא' אמנם הביא שהבכור"י מפקפק בזה עיין סימן תרל"ב ס"ב ומ"ב סקט"ז. [151] עיין סימן תרל"ב ס"ב ומ"ב סקט"ז. [152] והוא באופן שלכל צד יש שיעור סוכה אלא שחסר לו דופן, שבכה"ג כל צד בפנ"ע כשר מדין דופן עקומה, אמנם אפשר שאז יחשבו שתי הצדדים לב' סוכות, ורק ב' בנ"א יוכלו להשתמש בב' צדדיו ולא א' עיין מש"כ בזה השעה"צ סימן תרל"ג סקכ"ג. וע"ע בספר הסוכה ח"ב פסקי הגרש"ז ג' מש"כ לחלק בין האופנים. [153] וזה תלוי מה המרחק מהדופן הנגדי עד לסכך הכשר, וכן האם יש באותו מקום שיעור סוכה. [154] תרל"ב מ"ב סק"ה. ומצד זה שלמרות שהגג עצמו שבתוך הסוכה הוא פחות מג' אבל מאחר ובשיפוע יש רוחב ד' יחשב כנסר רוחב ד' המונח על צידו שגם אם פחות מד' בתוך הסוכה פוסל. ושונה ממש"כ בשעה"צ סימן תרל"ב סקי"א וחזו"א קמ"ד סק"ב כשג' ממנו בפנים ואחד בחוץ כי שם במהותו הוא ד', והנידון הוא ביחס לג' האם מקבל שם נסר ד', אבל מ"מ השיעור בפנים הוא רק ג', אמנם עיין בשע"ת תרכ"ו סק"ו, ובלחם הפנים קל"ד ב' כתב שגם הפנים מאירות חזר בו והכשיר. [155] סימן קמ"ד סק"ד. [156] והא"ר מכשיר דהוא רק חיסרון בשיעור סוכה. ובחזו"א כתב שלא הוכרע להקל. תרל"ב ס"א, מ"ב סק"ח, חזו"א קמ"ד סק"ד. [157] מ"ב סימן תרל"ב סק"ז ביה"ל ד"ה כל, ושעה"צ סקי"א. חזו"א קמ"ד סק"ב. ועיין בהערות הבאות. [158] אמנם יש שכתבו בדעת המ"ב שזה רק אם יש ג"ט בפנים אבל אם יש בפנים פחות מג"ט לא מצטרף עם החלק שמבחוץ, ודבר זה מסתפק בו הריטב"א [עיין בשבה"ל ח"ה ע"ג ו']. ובפמ"ג [אש"א סק"א ד"ה ובאופן] כתב שפחות מג' הוא ספיקא. אבל בחזו"א שם סק"ד כתב שבאופן שמימשך חד דופן שנחשב כפסל [לדבריו שרק בכה"ג נחשב פסל] גם פחות מג' מצטרף ופסול, משא"כ בד' אמיתי בכל מצב פסול. אבל אם מעל הסכך יש גג בולט והוא עצמו אמנם רחב ד', אבל הוא מסכך רק ג' מע"ג הסוכה, הסכך הפסול נחשב הסכך של הסוכה עצמה שתחת הגג העליון הפוסלו, ולא הגג שמעליו, והוא רק ג' וכשר, כ"כ בהליכות שלמה פ"ז הערה 37. [159] אמנם גם המ"ב בעצמו כתב רק אפשר שלא מהני, וכמו שביאר בשעה"צ שהמג"א מסתפק בזה, ועוד כמה פוסקים הובאו למעלה נקטו שמחיצה מהני. [160] וכן מתבאר בקר"נ פ"א ל"ה ז', ועיין בכור"י תרל"ב סק"ג, ותוספת ביכורים, אמנם בבכור"י נראה שצריך מחיצה עד למעלה. ויש אומרים שגם צוה"פ מועיל לחצוץ ולחלק. ובחו"ש מסתפק בזה. ובהליכות שלמה מצדד כן עי"ש. וע"ע במקראי קודש סוכות ח"א י"ב. ובשבה"ל ח"י סימן צ"ט דן האם צריך צוה"פ ע"פ כולו. - ובחו"ש כתב שיעשה את המחיצה לרוחב ז' טפחים וממנו עד לצד השני ישלים בצוה"פ. [161] ויש לעיין האם מותר לעשות כזו מחיצה שתחתוך ותחלק את הסכך הפסול בשבת, כגון שהגיעו אורחים וכדו' ורואה שצריך עוד מקום בסוכה. צדדי הספק אפילו שאסור לעשות מחיצה המתרת בשבת אבל כאן סיבת ההיתר של המחיצה אינה מחמת עשיית הרשות אלא רק בגלל שהמחיצה מפרידה בין שתי חלקי הסכך פסול. [162] יתכן שכל דינו של המ"ב שהחלק שמבחוץ והחלק שבפנים מצטרפים ונחשב לסכך פסול בשיעור ד' ופוסל, הוא רק בדבר שבמהותו הוא אחד, אמרינן שאפילו שרק חלק ממנו בפנים, וגם יש מחיצה המבדלת ביניהם, נחשב שהכל אחד, וגם המעט שבפנים מתייחס בגדלו לפי כולו, אבל שתי חלקים נפרדים שרק צמודים זה לזה, כל שאין כולו בתוך הסוכה, אין לכל חתיכה ממנו מספיק חשיבות להחשב כסכך פסול שיעור ד'. וכן לדעת החולקים על המ"ב וסוברים שכאשר יש מחיצה תחתיו מחלקתו, ורק כשאין מחיצה ביניהם נחשב המעט שבפנים לשיעור ד', עדיין אפשר שזה רק כשהוא אחד וחלקו אפומא דמטללתא, ולא בדברים חלוקים שיש להם רק חיבור הלכתי ודיני שבכה"ג אינם נחשבים כאחד לפסול וצ"ע. - וע"ע בספר הסוכה [מהדו"ח ח"א עמוד ר"ו] האם פוסל גם כשאין דופן נמשכת. [163] ואפילו לדעת המג"א [סימן תרל"ב סק"ג] שאמרינן חבוט רמי להחמיר, ורק חבוט ולבוד לא אמרינן להחמיר, מאחר וצמוד לתקרה אין כלום רק גבוה ממנו ג"ט או נמוך ממנו ג"ט מונח הסכך הפסו לא נאמר חבוט להצמידו לתקרה להחשב אחד, כי חבוט צריך להיות לתוך מקום מסויים ולא לאויר. [164] למרות שסיבת הכשר ישיבה כנגד מקום המשך הדופן הוא רק מדין פסל, מ"מ דין אותו מקום כבתוך הסוכה עצמה שיושבים תחתיו. ומה שיש אחרי הסכך פסול אויר, מאחר והוא אויר העולם אינו מצטרף לפסול. חזו"א סימן קמ"ד סוסק"ו. וכן אם הסכך מרוחק מהדופן הנמשך ג', וגם אין בסכך עצמו באותו מקום שיעור ז', לדעת החזו"א סימן קמ"ד סק"א המקום כשר מדין פסל. ובפשטות כל דבריו אינם אלא אליבא דהתוס', אלא שסיום דבריו שמהשו"ע מוכח שפסק כתוס', וכן הביא ממנו בשונה הלכות להלכה. ובשבה"ל [ח"ה סימן ע"ג] כתב שצ"ע. [165] מקראי קודש סוכה ח"א כ"ג. וכעי"ז יש שדנו על כביסה התלויה ומתנדנדת מעל הסוכה. [166] ואפשר שה"ה דברים מוצקים שיש להם חשיבות עצמית וכבית. [ועיין שבה"ל ח"ד סימן נ"ז]. אם האפשרות היחידה היא לסגור את הגג, יתכן שנכון לסגור ולהשאר לאכול בסוכה מאשר לאכול בבית. אמנם י"א שבירידת גשמים לא שייך דין זה, עיין חכמת שלמה תרל"ט ס"ה ובעוד אחרונים [167] שלחלק מהאחרונים רק כשסמוך ממש אינו נחשב לעומד לעצמו כאילן ובטל. - ועיין במקור חיים סו"ס תרכ"ט האם עדיף שיהיה לו סדין עם ציורים שיניחנו גם לנוי. [168] תר"מ סקכ"ה. [169] תרכ"ט סקנ"ח. [170] הצדדים והאופנים הגורמים להכשיר ולפסול תלוי במטרת הנחתם, וכן באופן החיבור שלהם והשימוש בהם האם יש בהם גזירת בית, וכן גזירת נסר, ויתכן שגם חלוק ושונה אם הקרשים מחוברים או רק מונחים ותפוסים היטב, וכתבנו רק את עיקרי הדינים לדעת את עיקר הדברים, כל זה לענין שהם עצמם יפסלו, אבל אם רוצים לצרפם ולהשתמש בהם כסכך, פרטיו מרובים יותר, וצריך לבררם. [171] דאמנם לבוד להחמיר בצורה של להוסיף דהיינו כשבלי צירוף של הלבוד עצמו אין שיעור לא אמרינן, אבל בלבוד כזה שצריך רק לצרף ולחברם חוששים אפילו להחמיר. תרל"ב מ"ב סק"כ. [172] ובכה"ג צירף השעה"צ שאי"צ להחמיר שלא לישון תחת ג'. [173] תרכ"ו ס"ג ומ"ב סקי"ז - י"ח ושעה"צ סקכ"ו. [174] דכאשר הקרשים עבים יכול להוצר מצב שבניכוי הסכך הכשר שכנגדם כבר אין בסכך הכשר הנשאר שיעור של צילתה מרובה מחמתה, ואז כבר תלוי במחלוקת האם כאשר הסכך הפסול אינו מעורב עם הסכך הכשר פוסל בכה"ג, כמבואר במ"ב סק"ח, ובשעה"צ [סקכ"ה]. ובביה"ל ד"ה מיקרי. - ובכה"ג אפילו בעשה מעשה מבואר בשעה"צ [סקי"ט] שתלוי במחלוקת. - ולשבת תחתם השעה"צ [סק"כ] מיקל גם אי מחמירים בפחות מד"ט. - אמנם אפשר שהשעה"צ מיירי שם רק בהסיר הגג בצירוף החולקים דנחשב מעשה. [175] כמבואר בביה"ל בסימן תרכ"ו ס"א ד"ה מיקרי עירוב שכשר ממ"נ. אמנם במ"ב סק"ח העמיד בזה מחלוקת. ועוד שהחזו"א סימן ק"נ סקי"ד ג"כ מחמיר במונחים וניכרים אם אינם מעורבן עיין שונה הלכות תרכ"ו ס"י. אמנם זה רק אם מצד הקרשים עצמם חמתה מרובה מצילתה, אבל אם נוצר מצב שמחמת כמות הקרשים ורוחבם גם הקשרים מצד עצמם יוצרים מצב של צלתה מרובה מחמתה, לא יועיל להניח סכך כשר עליהם, ואפילו לא לערבם בין הקרשים כמבואר בסק"ב. [176] כמבואר בסימן תרכ"ו סקי"ז, ויש לדון האם צריך להכניס סכך כשר בכל העובי של הסכך פסול כדי לבטל את כל אפשרות הלבוד שביניהם. ולכאורה מוכח בשעה"צ סימן תרכ"ו סקכ"ה שלא צריך. יתירא מכך נראה שם שגם לענין לבטל לבוד נקט המ"ב לעיקר ההלכה שמספיק להניח מעליהם לבטלם ולא צריך עירבם, [למרות שבביה"ל שציין אליו ההיתר הוא ממ"נ, וזה לא שייך במקום שיש לבוד וצ"ע]. אמנם בשבה"ל ח"ג סימן ע"ד כתב כמה צירופים להכשיר בכה"ג. [177] כמבואר במ"ב שחשש לחמד משה שצריך עירוב וכן דעת החזו"א, ודלא כמו שסתם בביה"ל. [178] לכאורה תלוי בגודלם ורוחבם שישנם סורגים כאלו שאם נחשב את הרוחב של כל הסורגים ביחד יש בהם עצמם שיעור רוחב של ד"ט, ובכה"ג פעולת הלבוד הוא רק לקרבם ביחד, שבאופן זה המ"ב חשש יותר ללבוד להחמיר, משא"כ בלבוד להשלים דהיינו באופן שבהם עצמם אין רוחב ד"ט בזה המ"ב לא חשש כלל ללבוד להחמיר. עוד יש לדון בסורג בטן כשממלא אותו בסכך האם צריך לשים סכך גם בחלק של הסורג העולה לכיוון מעלה. [179] אמנם לענין חבלי כביסה כתב הגרשז"א עוד טעם שאינו מצטרף, דמאחר ורוצה בדוקא שיהיו נפרדים אחד מהשני לא אמרינן לבוד. אבל אם יש ביניהם כן מרחק של ג"ט אבל לא ד"ט, גם לדעת הט"ז שמחמיר בזה, כאן אין לחוש, דלהדיא ביאר הט"ז שרק כאשר נעשה לשם סיכוך יש גם למרחק ג"ט חשיבות, אבל לא בכה"ג. ועוד שהמ"ב שנה משנתו שדחו האחרונים את דעת הט"ז, ורק לחומרת הב"ח ללבוד להחמיר כתב לחוש כדי לצאת כל הספיקות, אבל גם להחמיר את הב"ח ועוד שאפילו אי נימא שמחדש יותר שגם לבוד שמקרב ואינו ממלא מ"מ מחשיבו ב' סככים מ"מ עדיין במציאות אינו מסכך כלל כי הוא חמתה מרובה ולמה יפסול, אבל במ"ב סקי"ז ושעה"צ סקכ"ג כן כתב להחמיר גם בזה וצ"ע. ועוד יש לעיין שאם חושש לב"ח האם מ"מ לא חשש למג"א שסובר שהכנסת סכך ביניהם לא מהני, וכדברי הבכור"י, ולכן כשמכניס ביניהם מועיל, וכמש"כ במקום אחר, או שביחס לצאת כל הדעות גם ביניהם לא מהני כמהג"א. [180] דבדעת המ"ב תרכ"ו סקי"ז ושעה"צ סקכ"ג שחשש ללבוד בלאטיש יש לדון האם מחלק בין לבוד למלאות ללקרב, ומ"מ חבלי כביסה קיל טפי וכדלעיל. [181] וגם ישתדל להכניס רק מעט סכך [אפילו רק קנה אחד], דאפשר שאם יהיה בסכך שיעור של ד' על ד' מאחר ואותו סכך שהניח נחשב סכך פסול או בגלל המעמיד [אמנם בפוסקים צידדו שאינו מוכרח כ"כ כי אפשר שלמעמיד צריך סכך פסול בעצם, או כמש"כ הפוסקים שכשמתעסק בהכשירו אין חשש זה] או בגלל שלא עשאה לשם צל, יצא שכרו בהפסדו, ובאופן שהוא שטח גדול באופנים מסויימים יש לחוש לחלק מהפוסקים לסוכה תחת סוכה. וצ"ע. [182] סימן תרכ"ז ס"ד, ומ"ב סקט"ו. הליכות שלמה פ"ז כ"א חוט שני סוכות ר"ג.